En text om maskulint, feminint och feminism.

Hej till min besvikelse såg jag att 6st vänner gillade gruppen Maskulint initiativ här på fb. Don't! Sluta med det direkt! Visste ni att grundarna till Maskulint initiativ är dömda för våldtäkt mot barn? Probably not, annars hade ni inte gillat sidan (hoppas jag).

 

Och nu när jag ändå pratar om detta ämne så känner jag att jag måste klargöra en grej:

Jag vet att det finns människor som gämfört M! med F!. Tyvärr så går det inte att jämföra feministiskt initiativ men maskulint initiativ. Ska försöka förklara varför. Ordet maskulint, besktivs enligt wikipedia "som i sitt yttre och/eller sitt beteende påminner om hur en förväntar att en man ska vara". Alltså för att klargöra, maskulint är föreställningen om hur en man borde vara. Hur en man bör agera och se ut. 


Det hade kanske gått att jämföra de tidigare nämnda om det hetat feminint initiativ men det gör det inte det heter FEMINISTISKT initiativ. Och feminismen är en minst 200 år gammal rörelse som en brukar säga grundades under franska revolutionen när Olympe de Gouges författade "Deklarationen om kvinnans och medborgarinnans rättigheter" som en sorts reaktion på att kvinnors (politiska) rättigheter inte togs upp i den tidigare författade "Deklarationen om människans och medborgarens rättigheter".

Olympe i Frankrike och Mary Wollenstonecraft i England var väldigt revolutionära och upprörande på sin tid eftersom båda ansåg kvinnan jämställd med mannen. Ordet feminist var från början ett nedsättande uttryck för att beskriva kvinnor som inte anpassade sitt beteende till dåvarande könsnormer. Vilket varken Olympe eller Mary gjorde.

För att återvända till ämnet så är feminism en ideologi inte en föreställning om hur de binära könen borde agera. Det är det som är skillnaden mellan M! och F!.

 

Ps. Tack gode gud så har feminismen utvecklats sen den grundades och nu är det inte bara binära kvinnors rättigheter som diskuteras utan människors rättigheter oavsett könstillhörighet, sexualitet, etnicitet med mera. Vilket äger, för det är så det ska vara. Tack för mig! Ds.


Kommentarer

Din åsikt:

Namn:
Vågar du klicka?

E-postadress:

Din bloggadress/URL:

Skriv dina tankar här:

Trackback
RSS 2.0